Joskus pitää vain uskaltaa
Yritysmatkailun hiljennyttyä Kymijoen varren elämysmajoittaja Sauli Orimus tarttui haasteeseen, hankki laineilla kelluvan AuroraHutin ja yllättyi. Kaksikymppiset kaupunkilaisetkin etsiytyvät luonnon rauhaan ihailemaan erämaisemia. Jokitöyräälle on vuoden aikana noussut lisäksi kaksi Laawua ja haastavista ajoista on selvitty paremmin kuin hyvin ennakkoluulottoman ja rohkean sopeutumisen avulla. Nyt Erämys Keisarin Koskien elämysmajoituksesta pyörii videoita sosiaalisen median kanavissa ja niitä katsellaan miljoonia kertoja ympäri maailman.
– Joskus pitää vain uskaltaa, Erämys Keisarin Kosket -elämysmajoittaja Sauli Orimus toteaa tyytyväisenä.
Yli kaksikymmentä vuotta koskien kuohuissa matkailijoita palvellut yrittäjä kertoo, että hän ei voisi koskaan kuvitella olevansa mitään muuta kuin matkailuyrittäjä. Elämänmittainen seikkailu Kymijoella alkoi oman Erämys-yrityksen elämysyrittäjänä koskenlaskureissuilla, ja jatkui kun Sauli päätti ystäviensä kanssa ostaa Keisarin Kosket -mökkikylän vuonna 2008. Korona olisi voinut koitua yrityksen kohtaloksi, mutta rohkea sopeutuminen ryhmämatkailusta yksilömatkailun puolelle tarjosi eväät tulevaisuudelle.
– Tässä meidän alueellahan oli paljon rakennuksia jo ennestään. Ne on kaikki remontoitu vuosien varrella ja koronan aikana me ollaan rakennettu paljon uutta. Joen varteen nousi ensin uusi tilava mökki, sitten tuli AuroraHut, sen jälkeen aamiais- ja pesutiloja lisää ja nyt viimeisimpänä kaksi Laawua, Sauli kertoo.
Investoiminen on kantanut hedelmää ja auttanut selviämään vaikeista ajoista. Ennen Erämys Keisarin Kosket majoitti 95 prosenttisesti yritysryhmiä ja vain 5 prosenttia yksityishenkilöitä kunnes pandemia keikautti luvut päinvastoin.
– Täytin AuroraHut-majoitustiloja myyvän yrityksen yhteydenottolomakkeen ja pian meidän rannassa olikin koekäytössä yksi sijoituspaikkaa etsivä hutti. Nyt 95 prosenttia asiakkaista on yksityishenkilöitä, ja lähes kaikki 25-35-vuotiaita kaupunkilaisia, Sauli kertoo.
Reilu vuosi sitten Visit Kotka-Haminan järjestämien vaikuttajavierailujen yhteydessä maan ykkösvaikuttajiin kuuluva Julia Kivelä yöpyi Erämyksen AuroraHutissa ja teki 10 sekunnin videopätkän majoituksesta. Videota jaettiin ahkerasti sosiaalisessa mediassa ja se päätyi kansainväliseen profiiliin, jossa se sai kolme miljoonaa katselua ja satatuhatta tykkäystä ja tuli edelleen jaettua niin että videon on nyt nähnyt jo kymmenisen miljoonaa ihmistä.
– Nämä yllätysten vuodet ovat opettaneet paljon digimarkkinoinnista mutta myös siitä, että maailman muutoksissa pitää rohkeasti uskaltaa sopeutua, Sauli toteaa.
Kotkalainen Sauli Orimus kasvoi yrittäjäperheessä, ja autteli jo nuorena isänsä ravintoloiden keittiöissä.
– Yrittäminen on elämäntapa. Jo neljätoistavuotiaana olin kesätöissä isän ravintolassa ja tiskasin kaikki päivät. Se oli rankkaa hommaa, mutta siinä samalla sitä kasvoi yrittäjän arkeen, Sauli muistelee.
Tulevaisuudessa Erämys Keisarin Kosket haluaa keskittyä erityisesti kehittämään matkapaketteja majoituksen yhteydessä järjestettävistä hyvinvointipalveluista.
– On kiva pystyä tarjoamaan asiakkaalle monipuolinen elämyspaketti. Kun ostaa loman niin ei ostakaan vain pelkkää yöpymistä, vaan sen mukana tulee herkullinen loimulohipäivällinen, koskenlaskuseikkailu, tynnyrisauna, ja jooga- tai kalastushetki kosken kuohuissa.
Kotka tunnetaan vielä paremmin merikaupunkina, mutta myös Kymijoki tarjoaa huikeita lomaelämyksiä. Eniten Erämys-loma saakin kehuja maisemistaan, rauhallisuudestaan ja herkullisesta ruuasta. Siitä, että saa olla luonnonhelmassa, kaikessa rauhassa, kosken kohinassa. Ihminen ei tarvitse sirkustemppuja, riittää kun on tuli ja nokipannukahvit. Joen virtausta voisi katsella loputtomiin. Se rauhoittaa mielen, ja joskus harvoin jään reunalla voi nähdä jopa saukkoja popsimassa kalastamiaan pikkukaloja.
– Kymijoki on eteläisen Suomen paras koskenlaskujoki ja veden laatu erinomainen. Sen varsi tarjoaa lukemattomia mahdollisuuksia yrittäjille ja matkailijoille. Tärkeää olisi yrittäjien yhteistyö. Yhdessä ollaan enemmän ja pystytään palvelemaan asiakkaita monipuolisemmin, Sauli miettii.
Nykyiseen tilanteeseen Sauli on enemmän kuin tyytyväinen. On mukavaa kehittää erilaisia palveluita matkailijoille ja uudet kohderyhmät ovat lämpimästi tervetulleita.
– Nuoret ovat todella kiva kohderyhmä, kohteliaita, kiinnostuneita ja avoimia. Toisaalta yritysryhmiäkin jo kaipaa. Kun korona loppuu, varmasti yritysryhmät palaavat, mutta toivottavasti myös yksilömatkailu jatkuu, Sauli toteaa lopuksi.
Löysitko sivulta etsimäsi?